
Vad är ett minnesmärke?
Sedan en tid tillbaka finns det möjlighet för vem som helst att elektroniskt rapportera till Sverigekontakt om ett svenskt minnesmärke i utlandet. Rapporten lämnar man genom att fylla i ett särskilt formulär som finns på vår hemsida. Denna plattform är tänkt att framöver fungera som själva navet i föreningens minnesmärkesprojekt.
P1800-modellen fick stor popularitet genom den engelska TV-serien Helgonet, där Roger Moore körde en vit P1800 med registreringsnumret ST 1, där ST uppenbart står för Simon Templar (St. är även en förkortning av Saint eller Helgon) Volvo hade tidigare byggt en sportbil (Volvo P1900), men det var med P1800 som man nådde framgång med sportbilskonceptet. Volvokonsulten och projektledaren Helmer Petterson var drivande för projektets tillblivelse. Bilen ritades av Pelle Petterson (son till Helmer) som just då var anställd (praktikplats) av det italienska designföretaget Frua i Turin. Företaget hade startats av Pietro Frua (1913-83) strax före andra världskriget, och Frua hade ett finger med i bilden då P1800 skapades. Hans sextiotalsbilar hade just den typiskt italienska och skulpturala elegansen, som även kännetecknar P1800. B18-motorn konstruerades till stor del av den legendariske Per Gillbrand. De första årsmodellerna utrustades med dubbelförgasare av märket SU, då gav motorn en effekt om 100 hk. Senare ökades detta till 108 och 115 hk, och med B20-motorn med insprutning (1970) till 135 hk. P1800 var en av de första serietillverkade bilarna som försågs med skivbromsar. Framhjulen hade skivbromsar av märket Girling. http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_P1800
Tidsålder: 1900-talet
Plats: Europa och USA
Inskickat av Bo Jonsson